06 AM | 13 Mar

Az email története

Az e-mail szó az angol electronic mail kifejezésből származik, melyre a legjobb fordítás talán az „elektronikus posta” lehet.

Az e-mailezés története 1965-ban kezdődött, amely korábbi időpont, mint az internet kialakulásáé. Sőt… valójában a már létező e-mail-rendszerek adták az internet megteremtéséhez szükséges eszközöket. A mai rendszerek szinte kivétel nélkül az internetet használják közvetítőnek és ez által az e-mail az internet használatának egyik legkedveltebb formája lett. Ez az üzenetküldési módszer nagyon hamar hálózati e-maillé fejlődött, lehetővé téve a felhasználóknak, hogy több gépen keresztül küldhessenek és fogadhassanak üzeneteket. Az ARPANET számítógépes hálózat jelentősen megnövelte az e-mail népszerűségét. Egy angol nyelvű híradás (Mail history) ír a rendszeren belüli e-mail továbbításának első próbálkozásairól, röviddel annak létrejövetele után, 1969-ben.

A @ jel (at) használatát a felhasználó nevének, illetve számítógépe azonosítójának elválasztására, Ray Tomlinson 1972-ben vetette fel. Ebben az időben az e-mail név még nem jelenik meg rövidítve, az electronic mail megnevezés használatos egészen 1982-ig. Ekkor vezetik be az SMTP rövidítést a Simple Mail Transfer Protocol rövidítéseként: mindmáig ezen az alapon működik az e-mailezés.  Nagyon kevés e-mail kiszolgáló engedélyezi az útdefiniálást (routing), az ezzel való visszaélések miatt. (lsd: spam.) 1988-ban jelenik meg az első olyan levelező szoftver, amit már bárki használhat: ez volt a Microsoft Mail. Egy évvel később megjelent az első olyan szolgáltató, akinél saját e-mail címet lehetett regisztrálni, ez a szolgáltató a Compuserve volt. Itt viszont még nem lehetett saját felhasználónév, csak egy számsor volt a @compuserve.com előtt.

Az 1990-es évek elejére már elterjedt annyira az általános levelezés, hogy megjelentek az első spamek, azaz levélszemetek: olyan e-mailek, amelyek kéretlen reklámokat, esetleg átverős webcímeket tartalmaztak a címzett megtévesztésére. (A levélszemét ellen manapság már különböző levélszemét szűrő programokkal lehet védekezni. A legtöbb vírusirtó cég kínál kereskedelmi megoldást erre a problémára.) 1993-ban már kiadták első olyan mobiltelefont, amely e-mailezésre is alkalmas, viszont ezek a készülékeke még meg sem közelítették a mai okostelefonok tudását. Ingyenes e-mail viszont csak 1996-tól létezik, amikor egy házaspár Hotmail néven elindítja szolgáltatását. Itt bárki regisztrálhat magának saját e-mail címet, amihez nem kell saját szerver és tárhely. Lassacskán további szolgáltatók is követik a példát, 1997-ben például jön a Yahoo Mail. Magyarországon először a Freemail és a DPG indul el. A modern internetes e-mail-cím egy karaktersorozat a következő formában: nev@cegnev.hu. Az első rész a személy felhasználóneve, a második annak a számítógépnek/szolgáltatónak a neve, amelyiken az adott személynek e-mail postafiókja van.

Az internetes e-mail üzenetek tipikusan két fő részből állnak: 1. Fejléc (header) – az üzenet rövid tartalma, a küldő címe, a fogadó címe, egyéb információk az üzenetről; 2. Törzs (body) – maga az üzenet, általában a végén egy aláírással. A fejlécek általában tartalmazzák az alábbi négy mezőt: 1. Feladó (from) – a feladó e-mail-címe; 2. Címzett (to) – a fogadó e-mail-címe; 3. Tárgy (subject) – a levél rövid leírása, jellemzése; 4. Dátum (date) – a helyi idő és dátum, amikor az üzenetet elküldték. A fejléc ezen kívül további mezőket tartalmazhat még – másolat, rejtett másolat, válasz cím, stb.… Az e-mailhez különböző mellékletek csatolhatók, így könnyen küldhető szövegfájl, kép vagy videó is. Az ilyen csatolmányok küldésénél vigyázni kell a csatolandó fájl méretével, mivel minden szolgáltatónál más és más a feltölthető fájl max. mérete, illetve a fogadó tárhelyének fogadó kapacitása.

 

Write a Reply or Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *